Bonusbok: När hundarna kommer

nar-hundarna-kommerInnan jag läste När hundarna kommer hade jag hade inte läst något av Jessica Schiefauer, nu vet jag med säkerhet att jag måste läsa Pojkarna och Om du var jag. När hundarna kommer är en kärlekshistoria men det är också en berättelse om våld, och om hur våldsbrott inte bara drabbar offret och gärningsmannen utan påverkar ett helt samhälle. Historien har likheter med mordet på John Hron men det här är inte en bok som hamnar i BOATS-facket utan det är en fiktiv berättelse om kärlek, våld och besatthet.

Det är sommar, Ester och Isak älskar varandra. Det är också den sommaren då deras kärlek kommer att solkas, förstöras och återuppstå. I staden den här våren finns nynazistiska strömningar och tristessen är påtaglig. Isak har en lillebror, Anton, som hamnar i fel sällskap. Han tar livet av en klasskamrat den här sommaren.

Jag började läsa boken när jag skulle hem från Gotland, och för en gång skull är jag glad att jag tog båten. Jag hade tre timmar ostörd lästid! Schiefauer har skrivit en riktig bladvändare som verkligen berör på djupet. Jag hoppas att hon får en Augusprisnominering och så måste jag ju säga att de verkligen lyckats med omslaget!

One thought on “Bonusbok: När hundarna kommer

  1. Pingback: Projektet så långt: augusti och september | Hyllvärmarprojektet

Leave a comment