Bonusbok: Konsten att städa

konstenattstadaJag har läst lite om KonMari-metoden på en del amerikanska bloggar bl.a. på Just a girl and her blog och blev väldigt förvånad när jag såg boken Konsten att städa dyka upp på topplistan på jobbet, för jag hade inte ens hört att den skulle komma på svenska. Så jag nappade tag i ett exemplar och började läsa.

Redan på de första fyrtio sidorna har metoden presenterats, det är egentligen rätt lätt för att citera Marie Kondo “vi ska välja de saker vi vill ha kvar, inte de saker vi vill kasta.” – s.39. Kondo upprepar sig flera gånger i boken, men har med kul exempel på kunder hon hjälpt. Boken och metodens grundtanke gillar jag, men hon tappar mig lite när hon vill att vi ska hälsa på huset när vi kommer hem, eller tacka handväskan för ett väl utfört arbete i slutet av dagen.

Men boken innehåller många bra tips och tydliga instruktioner för hur du ska ta dig an din städning och rensning. Börja med kläder, fortsätt med böcker och papper, gå sen vidare till osorterade föremål och till sist tar du saker med affektionsvärde. Upplägget känns bra, behåll det som gör dig glad/lycklig släng eller som jag hellre skulle göra skänk bort det du inte vill ha kvar. Mumbojumbot om att tacka och hälsa på saker lämnar jag åt någon annan, att boken inte blivit ordentligt korrekturläst stör mig lite eftersom det gör att läsningen blir lidande. Men annars är det en lättläst bok som inspirerar till ordning och reda!

3 thoughts on “Bonusbok: Konsten att städa

  1. Jag har också läst boken! På engelska är den en riktig inspirationskälla som “spark joy” som Marie Kondo skulle säga. Den svenska översättningen ger inte samma känsla, inte bara korrekturfel utan rena översättningsmissar som gör att översättningen blir blek jämfört med den engelska. Min rekommendation är att läsa den engelska översättningen om du kan.

    Like

  2. Pingback: Projektet så långt: april och maj | Hyllvärmarprojektet

Leave a comment